『熊本大学教育実践研究』

 

 本学教育学部では、『熊本大学教育実践研究』(発行:教育学部附属教育実践総合センター)を刊行し、大学教員・附属学校園教員・大学院生等による教育実践研究の成果を公表しています。
 本誌のバックナンバー(熊本大学リポジトリで検索できます)をご覧いただき、教育現場のニーズに合致する研究テーマがございましたら、共同研究又は助言者等の派遣に関するご依頼をいただければ幸いです。

 連絡先:教育学部総務担当
     kyo-somu*jimu.kumamoto-u.ac.jp
     *を@に変えてご連絡下さい

熊本大学教育実践研究 Vol.37(2020年2月) 掲載論文一覧

---------------------
カリキュラム・マネジメントのための学校経営グランドデザイン
太田 恭司
熊本大学教育実践研究,37,115-122 (2020-02-14) , New type school management grand design for curriculum management
---------------------
教職大学院「ネット教育コミュニケーション論」の授業実践
八ッ塚 一郎 , 前田 康裕
熊本大学教育実践研究,37,107-114 (2020-02-14) , Study on Internet Communication Education at the Professional Development course in School Education, Graduate School of Education
---------------------
特別支援学校小学部生活科の授業実践 : 単元「みだしなみ名人になろう」・「ハンガー名人になろう」の授業開発・実践
小田 貴史 , 八幡 彩子 , 竹中 伸夫
熊本大学教育実践研究,37,123-130 (2020-02-14) , Practice of Lessons on Life Environment Study for the Elementary School Section, Special Support School Attached to Faculty of Education, Kumamoto University : Developing Lessons of the Units "Let's be a master of keeping yourself neat!" and "Let's be a master of using hungers well!"
---------------------
個人と集団の良い関係
藤中 隆久
熊本大学教育実践研究,37,207-213 (2020-02-14) , A good relationship between individual and group
---------------------
アスペルガー症候群とADHDを併せ持つ児童の行動に及ぼすセルフモニタリングの効果
干川 隆 , 園田 朋子
熊本大学教育実践研究,37,197-205 (2020-02-14) , Effects of self-monitoring on the behaviors exhibited by a child with Asperger's syndrome and ADHD
---------------------
病院内の特別支援学級における音楽授業実施の試み : NPO法人による鑑賞学習支援の導入に焦点をあてて
藤原 志帆 , 真隅 潔
熊本大学教育実践研究,37,181-187 (2020-02-14) , An Attempt at Introducing Music Courses in Hospital-Based Special Needs Classes : Focusing on the Introduction of Support for Music Appreciation by NPOs
---------------------
ユニバーサルデザインの視点に基づく学級コンサルテーション : 授業UDによる授業改善とクラス・スタンダードを用いた介入
菊池 哲平 , 村田 洋子
熊本大学教育実践研究,37,171-179 (2020-02-14) , The consultation for regular class from the perspective of universal design
---------------------
小学校高学年を対象とした思考型防犯教育の教材開発と実践
中迫 由実 , 吉本 奈央
熊本大学教育実践研究,37,165-169 (2020-02-14) , Teaching material development and practice Based on Thinking Ability of crime prevention education for upper grades of elementary school
---------------------
知的障害教育における高等部家庭科の効果的な授業づくり : 主体的・対話的で深い学びに向けた授業実践
上園 宗徳 , 倉田 沙耶香 , 古里 王明 , 辻 清美 , 八幡 彩子
熊本大学教育実践研究,37,151-163 (2020-02-14) , Creating effective lessons for senior high school section home economics in intellectual disability education : The class practices for proactivity, in depth study by thinking for themselves through discussion
---------------------
主体的・対話的で深い学びの実現に向けた授業実践 : 知的障がい教育における「数学」の授業づくり
神代 博晋 , 上中 博美 , 田中 美由紀 , 寺地 愛 , 吉村 昇 , 菊池 哲平
熊本大学教育実践研究,37,143-150 (2020-02-14) , Class Practices towards Subjective, Interactive and Deep Learning : For Students with Intellectual Disabilities, Design of Mathematics Learning
---------------------
特別支援学校小学部における国語授業実践
赤﨑 真琴 , 四方田 愛美 , 上羽 奈津美 , 紫垣 昌希 , 瀬田 理 , 菊池 佳奈 , 中山 瑞穂 , 仁野平 智明 , 藤田 豊 , 干川 隆
熊本大学教育実践研究,37,137-142 (2020-02-14) , The Practice of Japanese for Elementary School Section of Special Education School
---------------------
特別支援学校小学部における体育授業実践 : “ゴールフリー”な表現運動
岩切 昌大 , 坂下 玲子
熊本大学教育実践研究,37,131-136 (2020-02-14) , The Practice of Physical Education for Elementary School Section of Special Education School : "Goal-free" expression movement
---------------------
ICT教材を用いた性に関する指導の実践 : 「命のつながり」をテーマとして
山部 真理 , 秋月 百合
熊本大学教育実践研究,37,99-106 (2020-02-14) , Sexual education with digital materials : ~The theme is "connection of life"~
---------------------
地域と連携した理科授業実践(第12報)
飯野 直子 , 島田 秀昭 , 大久保 やよい , 三宅 安
熊本大学教育実践研究,37,93-97 (2020-02-14) , The Practice of Science Classes in Cooperation with the Local Community (the Twelfth Report)
---------------------
初等数学教育における学習活動の研究開発 : 『小さな数の本(Das kleine Zahlenbuch)』における教材「The race to 10」の意義
宮脇 真一
熊本大学教育実践研究,37,85-91 (2020-02-14) , Research and development of learning activities in elementary mathematics education : Significance of the teaching material "The race to 10" in Das kleine Zahlenbuch
---------------------
第4学年「計算のきまり」における映像的表現を重視した指導
大林 将呉 , 宮脇 真一
熊本大学教育実践研究,37,77-83 (2020-02-14) , On the teaching of focus on the Iconic Representation in the fourth grade
---------------------
生活指導実践における「高度な平凡性」の継承 : 「あたりまえだが大事なこと」を生き返らせて語りなおす試み
白石 陽一 , 永廣 正治
熊本大学教育実践研究,37,37-49 (2020-02-14) , Inheritance of "Advanced Mediocrity" in Guidance Practice : An Attempt to Revice and Revitalize "Natural but Important"
---------------------
「歴史総合」のカリキュラム・マネジメントに関する一考察(2) : 自国史と世界史をどのように関連させるかに着目しながら
竹中 伸夫
熊本大学教育実践研究,37,1-8 (2020-02-14) , A study about curriculum management in "General History" (2) : On the integration of national history and world history
---------------------
デザイン教育における美的原理の実践的思考 : 色と光による変化と統一について
梅田 素博
熊本大学教育実践研究,37,9-18 (2020-02-14) , On the practical study of aesthetic principle in design education : A case study of variation and unification by color and light
---------------------
特別支援学校における道徳科の指導法とその評価 : 緘黙の子どもの思考は代弁・翻訳しうるか
今井 伸和
熊本大学教育実践研究,37,67-76 (2020-02-14) , A study on the teaching method and the evaluation of moral studies in special support school : Can mutism children's thought be spoken for or translated?
---------------------
熊本地震における難聴児と家族のニーズ : 通常の学校で学ぶ児童の場合
古田 弘子
熊本大学教育実践研究,37,59-65 (2020-02-14) , Experiences and Needs of Children with Hearing Impairments and Their Families During the 2016 Kumamoto Earthquakes, Japan : The Case of Children Attending Ordinary Schools
---------------------
理科の授業分析によるカリキュラム・マネジメント要素の抽出 2
渡邉 重義
熊本大学教育実践研究,37,51-58 (2020-02-14) , Identification of the factors influencing curriculum management by analysis of science lessons 2
---------------------
学習の進捗状況モニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の開発の試み
干川 隆
熊本大学教育実践研究,37,27-35 (2020-02-14) , An attempt of developing copying curriculum-based measurement as part of progressive monitoring of learning in Japan
---------------------
養護教諭の研修に対する意識調査(第2報) : 職務の自信,勤務年数・学校規模と研修機会における有益感
久保 昌子 , 入谷 仁士
熊本大学教育実践研究,37,19-25 (2020-02-14) , An awareness survey on yogo teacher training (second installment) : Confidence in one's work, sense of fulfillment in number of years worked, size of school, and research opportunities
---------------------
学生主導による法教育関連移動教室の成果と課題
上田 理恵子
熊本大学教育実践研究,37,189-196 (2020-02-14) , Field trips on legal education organized and managed by students : achievements and challenges
---------------------